Care sunt tendințele de marketing în Social Media pentru anul 2019?


Află tendințele esențiale în Social Media pentru anul 2019, pe care fiecare om de marketing trebuie să le monitorizeze și să le includă în strategia sa de marketing digital, pe baza predicțiilor din partea unor experți din industrie.

Social Media este în continuă schimbare. Fie că sunt noi platforme, obiceiuri de consum diferite sau forme variate de comunicare, platformele de Social Media precum Facebook, Instagram, WhatsApp etc. vin mereu cu caracteristici inovatoare care adaugă dimensiuni noi diferitelor platforme. Aceste schimbări nu numai că ajută utilizatorii să se angajeze în moduri diferite cu brand-urile preferate online, dar oferă, de asemenea, șansa de a-și capta publicul printr-o serie de instrumente și tactici.

Este vital ca marketerii să fie mereu informați și la curent cu cele mai recente tendințe de marketing în Social Media, precum și cu cele din viitor, astfel încât să se poată pregăti cu tehnologia și abilitățile necesare pentru a profita la maxim de platformele online. Iată ce prezice Smart Insights ca fiind cele mai importante tendințe ale Social Media, în anul 2019:

De la text la vizual

Totul se referă la componenta vizuală în 2019! În plus, față de conținuturile trecătoare, conținutul video, în general, inclusiv video live, este un domeniu cheie pe care trebuie să se concentreze specialiștii de pe piață. Video continuă să domine Social Media și reprezintă un trend la fel de mare pentru 2019, așa cum a fost pentru 2018.

Potrivit expertului în marketing online, Marcus Sheridan, 80% din ceea ce consumăm online va fi conținutul video până în 2019. YouTube continuă să reprezinte o platformă foarte populară, oferindu-le din ce în ce mai multor youtuberi șansa de a crea conținut video original pentru publicul lor.


,,Pentru Social Media, business-urile din 2019 vor trebui să se concentreze pe două lucruri pentru a putea fi văzute în newsfeed-ul fanilor și publicului vizat: 1. Să interacționeze și să construiască relații cu influenceri și să investească într-un program cuprinzător și pe termen lung al relațiilor cu aceștia și 2. Să investească exponențial mai mult în medii de conținut noi, precum Stories și Streaming live, precum și medii tradiționale de conținut vizual, cum ar fi fotografie și video.

Brand-urile trebuie să treacă de la o abordare de tip text la o abordare vizuală atunci când comunică și, similar cu modul în care fiecare afacere a devenit o companie media odată cu apariția Social Media, ei trebuie să se transforme într-o revistă vizuală, dacă nu chiar într-un post de televiziune pentru a continua să fie urmăriți de publicul care contează pentru ei."

Neal Schaffer – Autor renumit, CEO și principalul consultant pentru strategia de Social Media la Maximize Your Social


Creșterea fenomenului de ,,Live streaming”

Live-urile video există de ceva timp, mai ales pe YouTube, dar popularitatea lor pe Facebook și acum Instagram le-a transformat într-o oportunitate cheie pentru marketeri în 2019. Interactivitatea video live face din acesta un instrument puternic pentru marketing, care angajează audiența și consolidezază relația dintre un brand și urmăritorii săi.

Autenticitatea ,,live" este un alt factor de care publicul poate beneficia, deoarece ajută la construirea încrederii și loialității cu o marcă. Există cu siguranță niște riscuri în a ,,intra live", din cauza complexității tehnice și problemelor neprevăzute care ar putea apărea atunci când ești ,,în direct". Cu toate acestea, urmăritorii pot înțelege cu ușurință acest lucru și pot chiar să-și consolideze încrederea în brand, deoarece numai conținutul autentic lasă loc pentru greșeli reale.

,,Pe măsură ce ne îndreptăm spre noul an și spre o altă evoluție a marketing-ului în Social Media, este minunat să privim spre tendințe și evoluții. Haideți să aruncăm o privire la ceea ce urmează și ce poate ajuta o afacere să fie mai relevantă sau să evite pierderea timpului pe tactici care nu vor fi la fel de populare.

Tendința de anul viitor va fi destul de similară cu tendința fiecăruia dintre anii precedenți: video.

Pe măsură ce din ce în ce mai multe dispozitive și platforme suportă video - și în special video live - devine imperativ ca brand-urile să aibă o strategie video.

Ceea ce devine din ce în ce mai evident însă este că nu este suficient să ,,faci live" - trebuie să poți oferi o valoare ridicată a producției și să oferi conținut excelent și atrăgător.

Deci, nu este vorba numai de un videoclip care este în trending, este vorba despre un video interesant."

Mike Allton - Evanghelist al brand-urilor, creator de conținut la Hat Media Social

Au trecut 2 ani de la lansarea opțiunii de live streaming pe Facebook, iar aici este un infografic pe care platforma de Social Media a creat-o pentru a marca aceasta aniversare:

Impactul Facebook Live Videos

Conținut de scurtă durată pe rețelele de socializare

Au trecut zilele în care modul de receptare a informatiilor era, în primul rând, un proces pasiv. Publicul de astăzi, audiența de pe internet, dorește să se implice, să interacționeze, să reacționeze și să colaboreze. Trăim în epoca colaborativă! Nu este vreo surprindere așadar că brand-urile care reușesc să ofere acest lucru publicului vor avea mai mult succes în utilizarea Social Media.

Opțiunea Story și conținutul de scurtă durată de pe rețelele de socializare sunt o dezvoltare cheie care a câștigat o mulțime de popularitate în 2018, Stories pe Instagram și Facebook devenind mai populare decât cele de pe Snapchat. Story-urile de pe Instagram ajung la aproximativ 400 de milioane de utilizatori zilnici.

Potrivit Entrepreneur, 200 de milioane de utilizatori folosesc Instagram Stories în fiecare lună. Cu milioane de vizualizări zilnice pe Facebook, Snapchat, Instagram etc., este posibil ca formatul de Stories să devină caracteristica principală de partajare socială, depășind popularitatea newsfeed-ului. De aceea, marketing-ul prin Social Media trebuie să continue să acorde o atenție deosebită creșterii caracteristicilor opțiunii Stories și consumului ,,prezentului" ca modalitate primordială de diseminare a informațiilor, una favorizată de un grup mare de utilizatori de Social Media, care este îmbogățit cu o comunicare vizuală scurtă și puternică.

Utilizarea telefonului mobil și o atenție mai scurtă vor continua să crească popularitatea conținutului de scurtă durată în 2019, în special pentru cei din generația Millenials și Z, care se dezvoltă în relațiile lor cu mărcile, fiind autentice și semnificative. Prin urmare, este vital ca marketerii din domeniul Social Media să stabilească o strategie video solidă pentru conținuturi de durată scurtă, care nu numai că permit utilizatorului să se angajeze cu marca, ci ajută la apariția FOMO (fear of missing out = teama de a pierde) în rândul publicului.

,,În 2019, conținutul Social Media va continua să devină mai personal. Cu Facebook care spune că formatul Stories va depăși newsfeed-ul ca popularitate, vom vedea cum mai multe brand-uri îmbrățișează conținutul personal, autentic și în timpul prezent față de conținutul exagerat de produs și preambalat, ceea ce înseamnă mai multă atenție asupra oamenilor și a personalităților din spatele mărcii tale. Gândește-te la modul în care poți utiliza videoclipuri, Stories și imagini pentru a-ți conecta publicul cu partea umană - poate chiar vulnerabilă a afacerii tale.

Poți face acest lucru cu momente behind-the-scenes și arătând munca pe care o desfășoară afacerea ta de zi cu zi. Dacă ai o cafenea, creează o poveste despre felul în care prepari ceașca perfectă de cafea. Dacă ai o afacere de servicii, ia-ți urmăritorii într-un tur al biroului sau prezintă echipa de lucru. Elementul cheie este experimentarea. Formatul Stories este încă foarte tânăr și, deoarece conținutul durează doar 24 de ore, există multe șanse de a încerca lucruri noi fără să dureze pentru totdeauna pe profilul tău. Odată ce găsești ceva care funcționează, folosește-l." spune Ash Read, Directorul editorial al Buffer

Datele sociale - încredere și transparență

Protecția vieții private, securitatea și supravegherea prin intermediul rețelelor de socializare a reprezentat o chestiune esențială a dezbaterii politice în cursul anului 2018. De fapt, Social Media a făcut mai ușoară generarea, colectarea și stocarea datelor oamenilor pe scară largă. La începutul acestui an, în martie, știrile au relatat că o firmă de data-mining, numită Cambridge Analytica, a recoltat date personale din 87 de milioane de profiluri de Facebook, fără consimțământul utilizatorilor, pentru a construi un sistem care să folosească micro-direcționarea și profilaxia psihologică cu scopul de a viza alegătorii americani cu anunțuri politice personalizate și de a influența rezultatele alegerilor.

În timp ce compania a fost închisă ca urmare a dezastrului, CEO-ul Facebook, Mark Zuckerberg, a primit o mulțime de reacții negative, atât din partea utilizatorilor, cât și din partea autorităților juridice. Acest lucru a determinat, de asemenea, ca alte rețele de Social Media, precum și brand-uri, să se concentreze pe stabilirea unei comunicări transparente și oneste cu audiențele lor, într-un moment în care acestea s-ar putea preocupa privind confidențialitatea datelor sale. Întreprinzătorii trebuie să găsească modalități mai autentice și interactive de a comunica cu clienții lor, în loc de comunicări de marketing unilaterale care se bazează pe colectarea de date de utilizator fără a oferi propuneri valoroase consumatorilor.

Regulamentul UE privind protecția generală a datelor (GDPR) a intrat în vigoare la 25 mai, revoluționând procesul online de protecție a datelor, oferind utilizatorilor mai mult control și autoritate asupra datelor lor personale deținute de companii. Dacă scandalul Cambridge Analytica ar fi avut loc după implementarea GDPR, amenda Facebook ar fi putut ajunge până la 1,4 miliarde de euro.

Ca răspuns la încălcarea confidențialității de către Facebook, gigantul Social Media a venit cu o serie de măsuri pentru a împiedica ca acest lucru să se întâmple din nou în viitor, promițând metode mai transparente de colectare a datelor.

Chiar dacă marketing-ul în Social Media rămâne în mare parte neafectat de GDPR, metodele plătite de marketing au devenit și vor continua să devină mai transparente. Dacă dorești să strângi datele comportamentale ale clienților tăi online, va trebui să obții un consimțământ explicit de acceptare de la aceștia.

,,Prevăd că onestitatea și transparența vor deveni tot mai populare în 2019 în Social Media. Oamenii au înțeles că stilul de viață plin de farmec al majorității influencerilor de pe Instagram este de neatins și irealist, așa că sunt în căutare de persoane care sunt sincere atunci când comunică cu urmăritorii lor. Este același lucru pentru companii - majoritatea utilizatorilor de Social Media au văzut deja fiecare tactică de vânzări, așa că doresc să primească valoare și să fie inspirați de povestiri reale înainte de a se înscrie pentru oferte și de a oferi datele lor.

O altă tendință semnificativă pe care nu o poți ignora este implicarea clientului pentru a-ți întări brand-ul și pentru a atrage mai mulți clienți potențiali. Acest lucru poate fi la fel de simplu ca postarea unei fotografii cu o recenzie, realizarea unei campanii de distribuire Facebook utilizând recenziile clienților sau realizând studii de caz video. Depinde de tine cât de departe vrei să mergi, dar asigură-te că ai întotdeauna permisiunea de a utiliza recenzia și datele personale ale utilizatorului înainte de a le publica!

În ceea ce privește cea mai interesantă oportunitate de marketing în Social Media, aceasta trebuie să fie video. Industria a vorbit despre adoptarea videoclipurilor în ultimii ani și am văzut evoluții proeminente - de la opțiuni mai bune pentru Facebook Live la modul în care Instagram Stories depășesc popularitatea Snapchat-ului. Vestea minunată este că există o mulțime de instrumente disponibile pentru a începe, Adobe Spark și Animoto sunt unele dintre favoritele mele." Veronika Baranovska - Manager de Marketing Inbound la Sendible

Îmbunătățirea experienței clienților - compromisul între confidențialitate și personalizare

Chiar dacă problema confidențialității datelor online conduce la preocupări și confuzii în cadrul rețelelor de socializare, este probabil să încurajeze brand-urile să fie mai transparente în metodele lor de colectare a datelor și în comunicarea online. Eva Taylor, Senior Manager pentru Marketing Social la Hootsuite, susține că o tendință cheie pentru anul 2019 este personalizarea experienței clienților, care merge mână în mână cu colectarea datelor online prin interpretare comportamentală. Internetul a ridicat îngrijorări considerabile cu privire la viața privată, protecția datelor fiind o chestiune esențială, care nu poate fi eradicată până când comercianții nu mai oferă experiențe personalizate online și consumatorii nu mai solicită acest lucru.

,,Privind spre viitorul societății în 2019 și după aceea, brand-urile care vor câștiga cel mai mult sunt cele care plasează personalizarea și experiența clienților în centrul afacerii lor. Datorită Social Media, consumatorii au ajuns să se aștepte la o continuitate, experiențe cu fiecare brand cu care interacționează și dorința ca aceste interacțiuni să se întâmple mai repede decât oricând. Când vorbim de canalele de marketing, Social Media este unică în capacitatea sa de a permite o comunicare la scară." Eva Taylor

Servicii bazare pe Inteligenta Artificiala

De la chatbots la optimizarea anunțurilor din Social Media, platforme precum Google, Amazon și Facebook au fost rapide în adoptarea inteligenței artificiale (AI) pentru a spori interacțiunea cu clienții, mai ales sub forma serviciului online pentru clienți. În 2018, creșterea comunicării bazate pe AI a fost incontestabilă, iar Hootsuite a prezis că, până în 2020, mai mult de 85% din toate interacțiunile cu clienții vor fi alimentate de boți AI.

Millenialii par a fi cei mai rapizi adoptatori ai experiențelor bazate pe chatbot. Potrivit lui Huffington Post, 60% din populația milenials utilizează deja site-uri de chat și 71% au sugerat că ar dori să încerce să utilizeze unul. În 2019, din ce în ce mai multe mărci își vor consolida practicile online de servicii pentru clienți și chiar se vor muta pe noi platforme care ar putea pune la dispoziție tehnologii mai eficiente pentru a oferi clienților servicii online, cum ar fi WhatsApp.


,,WhatsApp va deveni un jucător important pe piața serviciilor sociale pentru clienți

2019 va vedea creșterea companiei WhatsApp sub formă de canal principal de servicii sociale pentru clienți. Eliberarea API-ului de afaceri WhatsApp în august 2018 ar putea fi un veritabil schimbător de jocuri în industrie.

Dacă nu ești familiarizat cu schimbarea API-ului de afaceri, WhatsApp va permite acum companiilor să răspundă clienților gratuit în decurs de 24 de ore. Această schimbare înseamnă că business-urile sunt acum stimulate să răspundă mai repede clienților lor, punându-se accentul pe îmbunătățirea experienței clienților.

Pe lângă timpii de răspuns mai rapizi, WhatsApp oferă puterea consumatorului, în timp ce companiile pot trimite mesaje numai celor care le-au contactat mai întâi.

Clientul poate vorbi cu o afacere pe un canal pe care îl utilizează deja pentru comunicare (cu prietenii și familia) și în condițiile proprii, fără a fi spamat cu mesaje de marketing. Puterea WhatsApp este într-adevăr în mâinile consumatorilor.

Este o mișcare foarte inteligentă a Facebook-ului și WhatsApp-ului. Pentru acele companii care iau în considerare WhatsApp, dar care nu sunt chiar pregătite să transforme aplicația de mesagerie într-un canal orientat spre client, acest lucru ar putea să schimbe situația.

Twitter este de mult timp sediul serviciului pentru clienți în domeniul Social Media și canalul social preferat pentru majoritatea consumatorilor. Modificările aduse aplicației WhatsApp ar putea avea un impact real și durabil asupra utilizării Twitter și aceasta ar reprezenta o schimbare majoră în modul în care consumatorii interacționează cu mărcile digitale în 2019." Justin Clark - Social Media Manager pentru Greater Manchester

Creșterea televiziunilor pe Social Media și a videoclipurilor verticale

Cea mai mare dezvoltare în acest domeniu a fost lansarea IGTV de către Instagram - o caracteristică TV utilizată pentru a difuza conținut video de lungă durată într-un format diferit de alte videoclipuri pe platforme de socializare - care a avut loc pe 20 iunie. Creșterea televiziunii pe Social Media și a videoclipurilor verticale, cum ar fi prin intermediul IGTV, va încuraja mai multe brand-uri să devină radiodifuzori, ceea ce înseamnă varietate și noutate a conținutului video diferit pentru utilizarea pe mobil.


La lansare, Instagram a subliniat că ,,spre deosebire de Instagram, videoclipurile nu se limitează la un minut, în schimb, fiecare videoclip poate dura până la o oră", stabilind IGTV ca o platformă similară cu cea tradițională de televiziune, cu canale diferite, exclusiv pentru utilizatorii Instagram. Caracteristicile enumerate mai sus vor continua să sporească popularitatea Instagram în rândul utilizatorilor în 2019, deschizând noi căi de marketing în Social Media.


,,Tendința cea mai interesantă din domeniul Social Media din 2019 va fi creșterea continuă a Instagram, care este acum cea de-a doua platformă Social Media cea mai populară după Facebook.

În raportul de influență al revistei Social Media Examiner din 2018, 66% dintre cei intervievați folosesc platforma, comparativ cu 54% în 2017. Popularitatea sa poate fi rezumată într-un singur cuvânt, "vizualuri".

Există o expresie faimoasă care spune că ,,o imagine face cât o mie de cuvinte". Cu imaginea corectă, poți spune o poveste despre brand-ul tău, despre produsul tău sau despre viața ta, care ar putea fi exprimată în scris în sute de cuvinte. Formatul vizual de pe Instagram este perfect pentru atragerea utilizatorilor care au o atenție scurtă. Iar durata atenției continuă să fie tot mai scurtă, în medie, fiind doar opt secunde!

Un alt factor care, fără îndoială, a ajutat creșterea popularității Instagram este platforma lor de Ads. În timp ce postările de pe Facebook permit partajarea de link-uri, Instagram nu o face, cu excepția cazului în care creezi Ads-uri.

Brand-urile importante sunt deja prezente pe Instagram. În cursul anului 2019, mă aștept ca afacerile mai mici să urmeze exemplul." Danny Bermant - Fondator și director la Inbox Express și Brainstorm Digital

Schimbarea afișărilor organice

În cele din urmă, impactul organic pe platformele de socializare se schimbă, de asemenea. La începutul acestui an, Facebook a anunțat modificări majore ale algoritmului său, pentru a se asigura că utilizatorii văd mai mult conținut de la prieteni și familie și mai puțin de la mărci și pagini. Drept urmare, brand-urile care au pus în aplicare metode eficiente organice nu au înregistrat scăderi extreme în privința acestei schimbări de algoritmi, iar brand-urile care nu s-au ocupat de acoperirea organică s-au confruntat cu o pierdere mai mare.

Acest lucru evidențiază un domeniu cheie de creștere în 2019 pentru sporirea impactului organic pe platformele de socializare.

Toate tendințele diferite menționate mai sus identifică în mod eficient modalitățile cheie de a crea relații de consum mai interesante pe rețelele de socializare, care, la rândul lor, ajută compania să-și mărească prezența organică online, evocând interesul real și nevoile consumatorilor.

,,Cu tot mai multe companii care utilizează publicitatea prin intermediul motoarelor de căutare, cum ar fi Google AdWords, 2018 a întâlnit cel mai competitiv ,,război al licitațiilor" pentru anumite cuvinte cheie, afacerile fiind nevoite să modifice semnificativ sumele licitate pentru a fi vizibile.

Cred că în 2019 mai multe business-uri mici și mijlocii se vor îndrepta către soluții de monitorizare digitală, software-uri pentru a măsura impactul campaniilor Pay Per Click, deoarece este momentul să măsori costul pe conversie, nu pay-per-click. Deși generarea de click-uri către site-ul web este un început; câte dintre aceste click-uri se convertesc in clienți? În mai multe ocazii, m-am întâlnit cu firme care investesc semnificativ în campanii pay-per-click, deoarece concurenții lor o fac. Cu toate acestea, site-ul lor nu este mobile-friendly sau optimizat corect, ceea ce duce la o rată semnificativă de bounce rate a PPC – nefiind o investiție înțeleaptă.

Este timpul să nu îți mai concentrezi atenția asupra PPC-ului și să investești bugetele de marketing în altă parte, pentru ca site-ul să funcționeze organic. Mai mult conținut bogat prin intermediul rețelelor de socializare, poate prin fotografii de 360 de grade? Utilizarea de bloggeri și influenceri online pentru a-ți promova marca online? Urmează vremuri interesante.

De asemenea, cred că imaginile VR (virtual reality) și videoclipurile vor fi integrate în curând în rețelele de socializare, pentru a genera mai mulți clienți potențiali de marketing.”

Dean Burrows - Executive Marketing la Castelul Peckforton (Boutique Hotel Group)

,,Una dintre cele mai mari tendințe din domeniul Social Media care a început în ultimii ani (mai ales datorită lui Snapchat) și va continua să crească foarte mult în 2019, este utilizarea realității augmentate în Social Media. Este o oportunitate pentru cei care investesc în acest tip de tehnologie să iasă în evidență și să creeze experiențe atrăgătoare pentru publicul țintă: jocuri cu filtre pentru Facebook, conținut interactiv și, poate, chiar anunțuri pe Social Media bazate pe AR.”

Lilach Bullock - Expert în conversie și marketing de conținut, fondator al Lilach Bullock Limited