Aplicațiile mobile sau site-urile web?

În 2018, indiferent că vorbim despre un site de comerț electronic, un blog sau orice alt tip de site web, optimizarea pentru mobil este absolut esențială! Nu este un mister că telefoanele mobile au devenit o parte componentă din viața noastră zilnică, fie că vrem să recunoaștem sau nu. La sală, în mașină, pe stradă, practic peste tot oamenii stau cu nasul în telefon și dau scroll.

Luând în considerare puterea uriașă de influență a telefoanelor mobile, Google spriijină și încurajează practicile SEO de tipul “white hat”, adică tehnici și tactici care se concentrează asupra unei audiențe umane. În acest articol vom căuta răspunsul la întrebarea: ,,Ce e mai eficient ca ROI? Site optimizat sau aplicație mobilă?”.


1. Veniturile provin din aplicațiile mobile sau din site-urile mobile?

2. Plusuri și minusuri ale aplicațiilor și site-urilor mobile

3. Sfaturi și ponturi pentru utilizarea aplicațiilor mobile în compania ta

4. Informații utile pentru optimizarea site-ului tău pe mobil

5. Indexarea Mobile-First influențează ROI-ul?


Dacă încă nu te-am convins de importanța utilizării dispozitivelor mobile, iată un studiu realizat în anul 2017 de Stone Temple care a demonstrat că 63% din traficul online din SUA este format din utilizatori de dispozitive mobile, în timp ce doar 23% este format din trafic de pe dispozitive cu desktop. Mai mult decât atât peste 30% din cumpărători au folosit smartphone-urile pentru a căuta produsele dorite.


1. Veniturile provin din aplicațiile mobile sau din site-urile mobile?

Iată câteva statistici pentru a înțelege mai bine (și a argumenta) cine este câștigătorul din această bătălie:

  • Achizițiile provenite din aplicații au crescut de la $27,8 mld (la nivel global) în 2016 la $32,9 mld în 2017.
  • Până la sfârșitul anului 2017, peste 2 miliarde de utilizatori de telefoane mobile sau tablete au realizat o formă de tranzacție de comerț electronic.
  • În același an, numai în SUA, veniturile din comerțul electronic mobil au reprezentat 50% din venitul total al comerțului electronic.
  • În 2016, veniturile globale provenite din aplicații mobile au fost de $88 mld și se așteaptă să crească la $189 mld în 2020.
  • În perioada 2016-2017, timpul petrecut zilnic pe telefonul mobil a crescut cu aproximativ 7 minute, atingând un total de 3 ore și 15 minute.

Din graficul de mai jos, se poate observa că numai în 2017 timpul petrecut de utilizatorii de dispozitive mobile era de 2 minute, iar timpul petrecut de utilizatorii de aplicații era de aproape 4 ori mai mare. Pentru anul 2018 se estimează o ușoară creștere.

Pe de altă parte, prezența online este în general mai ridicată pe site-urile web optimizate pentru dispozitive mobile decât pe aplicațiile pentru telefoane mobile. 83% dintre comercianții la nivel mondial au site-uri optimizate pentru dispozitive mobile cu capacități de cumpărare, comparativ cu 58% pentru aplicațiile de telefoane mobile.

Așadar, chiar dacă ambele prezintă anumite avantaje, momentan se pare că aplicațiile mobile ar putea avea o rată de recuperare a investiției mai ridicată. Continuă să citești pentru a afla cine câștigă bătălia!


2. Plusuri și minusuri ale aplicațiilor și site-urilor mobile

Desigur că pe lângă avantaje, aplicațiile și site-urile mobile prezintă și o serie de dezavantaje. Important este să ne dăm seama care opțiune este cea mai bună și funcționează eficient pentru compania ta.

Aplicații mobile

Plusuri:

  • Se încarcă mai repede.
  • Sunt ușor de utilizat.
  • Oferă mai mult control asupra informațiilor.
  • Oferă o experiență online completă și mai bună utilizatorilor.
  • Generează venituri mult mai mari decât site-urile web optimizate pentru dispozitive mobile.
  • Au un design care se potrivește mai bine dimensiunilor diferite ale ecranului față de site-urile web.

Minusuri:

  • Costuri mai mari de întreținere din cauza sistemelor de operare, limbajelor de programare și design-urilor diferite.
  • Optimizări pentru fiecare sistem de operare în parte (Windows, iOS și Android) care se pot dovedi dificile întrucât există mai multe versiuni de Android pe piață.
  • Optimizarea pentru motoarele de căutare este mai greu de realizat și aduce foarte puțin trafic organic.

Site-uri web optimizate pentru mobil

Plusuri:

  • Generarea de trafic
  • Costuri mai mici în comparație cu aplicațiile mobile
  • O audiența mai largă: este mai ușor și rapid să accesezi un site comparativ cu o aplicație mobilă
  • Flexibilitate mai mare în ceea ce privește actualizările: nu solicită utilizatorului să accepte actualizări ca în cazul unei aplicații mobile.

Conform unor studii realizate de iAcquire și SurveyMonkey dacă site-ul tău apare în căutări însă nu este optimizat pentru mobil și friendly pentru utilizator, 40% dintre utilizatorii online vor reveni pe pagina de căutări și vor accesa un rezultat diferit. Nu ar trebui să mai fie vreun secret că Google prioritizează site-urile optimizate, care sunt responsive, încă din 2015.

O companie de papuci sport din Regatul Unit, Offspring, a adoptat un design responsive și a înregistrat o creștere cu 15,19% a ratelor de conversie pentru dispozitivele mobile plus o creștere cu 102,58% pe an a veniturilor provenite din dispozitive mobile/tablete.

Un alt exemplu este Blazing Saddles, o afacere ce oferă tururi cu bicicleta în New York și San Francisco, care odată cu adoptarea design-ului responsive a atins o creștere de până la 74% pe dispozitivele mobile și pe tabletă.

Minusuri:

  • Disponibilitate offline: site-urile mobile nu pot fi accesate fără internet, în comparație cu aplicațiile mobile care funcționează chiar și offline. În cazul în care funcționează offline, paginile au automat mai puține funcționalități și nu sunt ușor de utilizat.
  • Compatibilitate mai mică: Chiar și în cazul unui site web responsive pot exista în continuare probleme legate de dimensiunile ecranului, adaptarea la fiecare rezoluție a ecranului și funcționalitățile disponibile.

Într-un final, indiferent de minusurile și plusurile aplicațiilor și site-urilor mobile, este important ca alegerea pe care o faci să fie mai ales în funcție de nevoile companiei tale și de cele ale utilizatorilor tăi. Analizează care dintre cele două te ajută să obții o rată de recuperare a investiției și o conversie mai mare, în timp ce îți îndeplinește și obiectivele deja stabilite.

3. Sfaturi și ponturi pentru utilizarea aplicațiilor mobile în compania ta

Am pregătit pentru tine câteva sfaturi și ponturi pentru utilizarea aplicațiilor mobile în compania ta. Mai întâi însă trebuie să știi când este cel mai propice moment pentru a folosi aplicațiile mobile într-o afacere:

  • când trebuie să realizezi acțiuni și calcule complexe
  • când ai nevoie de remindere dese
  • când ai nevoie de aplicație pentru uzul zilnic
  • când vrei să efectuezi operațiuni bancare
  • când ai nevoie să creezi un cont de utilizator pentru a salva datele de logare

Iată câteva sugestii pentru proiectarea unor aplicații mobile cât mai eficiente, responsive și friendly cu utilizatorul:

  • Plasare și navigare

Este foarte important ca aplicația să dispună de un meniu care permite o navigare ușoară și rapidă, fără schimbări ce îi pot determina pe vizitatori să părăsească aplicația.

Vezi mai jos un exemplu de navigare pe dispozitive mobile: meniul poate fi accesat din partea stângă și poți vedea toate categoriile fără să fi nevoit să părăsești pagina pe care te afli.

  • Optimizarea aplicației pentru sisteme de operare multiple

Optimizarea aplicației pentru mai multe sisteme de operare (Android, iOS și Windows) este, de asemenea, foarte importantă pentru ca aplicația să fie accesibilă pentru toată lumea. În caz contrar, riști să pierzi o parte importantă din viitorii clienți.

În exemplul următor se pot observa diferențele dintre versiunea aplicației Shazam pe Android și pe iOS.

  • Optimizarea aplicației pentru diferite dimensiuni ale ecranului

Totodată, este esențial să optimizezi aplicația pentru dimensiuni diferite de ecran. Întrucât există o mulțime de dimensiuni, designerii trebuie să încerce întotdeauna să păstreze constantă interfața utilizatorului (UI) pentru toate dimensiunile disponibile ale ecranului. Începe deci cu cel mai mic ecran și apoi proiectează spațiile mai mari.

  • Un ecran, o singură întrebuințare

Asigură-te că oferi fiecărei pagini o singură întrebuințare și nu sufoci utilizatorul cu butoane și îndemnuri excesive pe un singur ecran. Scopul este să utilizezi spațiul ecranului într-un mod cât mai eficient, pentru a nu pierde atenția vizitatorilor.

Aplicația Duolingo este un exemplu excelent de aplicație interactivă: pași care trebuie îndepliniți pentru a continua, design simplu, butoane plate fără mesaje sclipitoare și notificări afișate pe ecran. Simplitatea acesteia o face să fie ușor de înțeles și utilizat de către toată lumea care dorește să învețe o limbă nouă.

  • Testarea la diferite viteze ale internetului mobil

Când vine vorba de testarea la diferite viteze, reține că este mai bine ca aplicația să fie mai rapidă și mai simplă decât lentă și complexă. Asigură-te că aplicația funcționează și în cazul unui conexiuni mai slabe și verifică ce se întâmplă atunci când aplicația pierde conexiunea: dacă apare vreun mesaj sau îngheață imaginea.

  • Utilizarea de fonturi lizibile

Un alt element cheie în proiectarea unei aplicații mobile este utilizarea de fonturi lizibile. O regulă importantă este folosirea unui font care să aibă minim 11 puncte, astfel încât să fie lizibil la o distanță normală fără zoom.

În această direcție, Medium are o aplicație mobilă ce respectă dimensiunea fontului și lizibilitatea, lucru extrem de util mai ales pentru o aplicație de blogging. De aceea, conținutul aplicației este ușor de citit și neobositor pentru utilizator.

4. Informații utile pentru optimizarea site-ului tău pe mobil

Pentru a crea un site mobil bine optimizat, ai nevoie de un plan cât mai complet și eficient:

  • În primul rând, află ce conținut este esențial pentru utilizator. Pune pe primul loc tipul de conținut preferat de acesta.
  • Păstrează doar conținutul relevant. Nu uita că este un ecran mic, motiv pentru care trebuie păstrate pe site doar informațiile relevante.
  • Reține regula degetului mare: informațiile trebuie să fie accesibile cu degetul mare. Utilizatorii de smartphone folosesc degetul mare pentru derulare, atingere și căutarea informațiilor.
  • Pentru un site mai complex, oferă-le utilizatorilor șansa de a naviga și către alt conținut. Adaugă un meniu și o bară de căutare pentru a-i ajuta să ajungă cu ușurință la informațiile dorite.
  • Testează site-ul web pentru a observa dacă apar erori și verifică timpul de încărcare pentru a vedea dacă sunt necesare îmbunătățiri.
  • Optimizează imaginile și elimină orice spațiu suplimentar irelevant.
  • Creează opțiuni care să ușureze utilizarea site-ului precum asistență online, linkuri spre site-urile de socializare, informații de contact, funcții de coș de cumpărături, click pentru a apela și așa mai departe.
  • Adaugă elemente (buton, text) la o dimensiune rezonabilă, cu spațiu adecvat între ele.

Acestea sunt cele mai importante sfaturi pentru crea un site optimizat pentru mobil. Acum întrebarea este ce alegi după ce ți-am prezentat toate opțiunile existente? Dacă încă stai pe gânduri, mai avem câteva informații pentru tine care te vor ajuta să te decizi.

5. Indexarea Mobile-First influențează ROI-ul?

Indexarea Mobile-First a fost lansată în luna septembrie a anului 2018, când Google a trimis notificări prin e-mail tuturor webmasterilor. Prin aceasta, Google utilizează versiunea mobilă a paginii web pentru indexare și clasare. În cazul în care nu ai o versiune mobilă a site-ului, există posibilitatea să pierzi poziții în clasament și să întâmpini o scădere a ratei de recuperare a investiției (ROI). Prin urmare, indexarea Mobile-First poate influența cursul de rentabilitate al investiției dacă site-ul nu beneficiază de optimizare mobilă.




Concluzie

Există atât avantaje, cât și dezavantaje ale site-urilor optimizate pentru mobil și aplicațiilor mobile. Un lucru este cert însă: comerțul electronic mobil crește mai rapid decât comerțul electronic în general. Având în vedere statisticile, aplicațiile mobile au o șansă mai mare de a maximiza profiturile.

Te sfătuim să îți analizezi cu atenție nevoile și obiectivele companiei înainte de a lua o decizie, iar apoi să verifici ce mijloace ai la dispoziție pentru implementarea oricărei dintre cele două: site-ul web sau aplicația mobilă.