Cât de important este modul în care ești perceput atunci când faci o prezentare

Nu e despre ce spui, ci despre cum o spui

Știm că ai depus cu siguranță efort pentru a-ți pregăti discursul pentru acea mare prezentare pe care urmează să o ții, așa că s-ar putea să fii dezamăgit să afli că nu contează prea mult ce vei spune, ci felul în care te vei uita la audiența ta când vorbești, întrucât acesta este modul în care ești perceput.

Comunicarea este văzută în general ca fiind un exercițiu verbal și intelectual, când de fapt este, totodată, o activitate fizică (incluzând și prezentările în fața unui public).

Îți reamintim că tu ești persoana care prezintă acele cuvinte unei audiențe, iar corpul tău transmite mesaje subliminale foarte puternice prin gesturile și tonalitatea vocii tale. Astfel că este posibil ca acele cuvinte pe care le spui să transmită un anume mesaj, în timp ce limbajul corpului tău să transmită alt mesaj. Din păcate, audiența rezonează cel mai puternic cu limbajul corpului.

O mulțime de studii dovedesc acest lucru - spre exemplu, un studiu UCLA a arătat că gesturile reprezintă un procent de 55% din impactul pe care îl ai asupra unui public, în timp ce tonul vocii reprezintă 38%. Pe de altă parte, cuvintele tale reprezintă un procent de doar 7%. De aici rezultă că partea non-verbală a prezentării însumează 93% din impactul acesteia.

Acțiunile sunt mai puternice decât cuvintele

Ceea ce ne conduce la un adevăr simplu și irevocabil: când vine vorba de limbajul corpului, acțiunile sunt într-adevăr mai puternice decât cuvintele, iar limbajul corpului poate face din prezentarea ta un real succes sau un eșec complet.

Audiența decide în câteva secunde dacă are încredere sau nu în speaker-ul de pe scenă, determinând nivelul de succes al vorbitorului. Aceste secunde sunt folosite, posibil inconstient, din partea audienței pentru a determina modul în care vorbitorul se prezintă. Dacă audiența nu are încredere în vorbitor, nu contează ce spune el, publicul nu va fi convins. O persoană cu o atitudine încrezătoare pe scenă (atitudine ,,încrezătoare" nu înseamnă atitudine ,,arogantă") are un aer de autoritate, care îi susține povestea

Ochii, gura, mâinile, capul, mișcările diferitelor părți ale corpului - toate acestea dezvăluie starea ta mentală.

Îți întorci spatele la audiență, vorbind poate cu ecranul în loc să vorbești cu cei din audiență? Acest obicei te poate face să pari dezinteresat de reacțiile lor și prea concentrat asupra a ceea ce ai pregătit.

Te plimbi alert pe scenă? Poți începe să semeni cu un animal care caută o cale de scăpare, iar publicul tău va obosi curând să încerce să-ți urmeze mișcările. (Ai observat vreodată cercul mic de lumină prezent pe scenă în discuțiile TED? Aceasta înseamnă că vorbitorul se află într-o zonă definită.)

Gesturile te pot ajuta să accentuezi anumite idei; totuși, mișcările prea multe sau exagerate te pot face să arăți arogant sau agresiv. Gesturi cum ar fi atingerea feței, a părului sau acoperirea gurii te pot ajuta să pari mai sincer în fața audienței.

Expresiile faciale sunt, de asemenea, extrem de importante: modul în care privești este o dovadă a modului în care te simți în legătură cu tine și mesajul tău. La fel și postura corpului tău.

Împreună, lipsa contactului vizual, gesturile cu mâna, ca zgârierea sau atingerea feței și o postură proastă sunt semne verbale de disconfort și minciună. Îți reamintim: indiferent cât de bine este scrisă prezentarea ta, limbajul corpului va fi mereu mai important.

Cheile succesului

Practic, este foarte important să știi cum să te miști, unde să te uiți, unde să stai și ce gesturi să faci în fața unui public. Iată o scurtă listă de sfaturi esențiale pentru a stăpâni arta vorbitului în public:


1. Postura este foarte importantă în afișarea încrederii de sine. Nu sta cocoșat! Stai cu umerii înapoi și pieptul afară. Postura corectă funcționează atât asupra ta, cât și asupra publicului tău, punându-te într-un cadru pozitiv, în timp ce proiectezi energie, rezistență și încredere.

2. Contactul vizual - arată întotdeauna undeva, de preferință la o persoană din audiență. Privirea rătăcită te poate face să pari neatent și fără focus. (Atenție: contactul vizual este o abordare pozitivă în America de Nord și Europa, dar poate fi interpretată negativ înspre est, în special în cazul contactului vizual între sexe.)

3. Zâmbetul îi face pe oameni să se simtă mai confortabil cu tine ca vorbitor și te ajută să stabilești relații imediate. Amintește-ți mereu că expresia ta facială ar trebui să urmeze povestea pe care o prezinți – spre exemplu, zâmbetele în timp ce vorbești despre concedieri nu sunt potrivite.

Speakeri de succes

Gândește-te la câțiva speakeri de succes pe care i-ai urmărit și îi apreciezi. Ei par relaxați, încrezători, dar nu sunt aroganți. Sunt pozitivi, fericiți, însă nu într-un mod ridicol. Ei par ,,naturali". De prea multe ori, cuvintele ,,natural" și ,,improvizație" sunt confundate. Aceasta este o greșeală obișnuită din partea multor oameni de afaceri din Europa care încearcă să imite prezentatori americani ca Steve Jobs, care făcea ca totul pe scenă să pară ușor și natural.

Noi te asigurăm însă că prezentările de succes nu sunt improvizate, ci reprezintă rezultatul muncii și pregătirii sârguitoare... Asta pentru că orice lucru făcut bine pare ușor.

În timp ce coaching-ul, conștientizarea de sine și repetiția sunt esențiale pentru perfecționarea prezentării, este important să eviți să ajungi la cealaltă extremă, considerând că joci un rol într-o comedie cu mișcări regizate.


Scopul tău este să fii autentic, natural și sincer, nu un ,,profesionist de comunicare" – antrenat în arta de a vorbi în public, dar fără nimic de spus.